Content Marketing og kunsten i at få kommunikeret rigtigt ud

Markedsføringsfolk bliver hele tiden dygtigere til at skabe godt indhold, men de har endnu ikke fået øjnene helt op for, hvordan de får dette indhold ud til den rigtige målgruppe på en måde, som skaber en loyalitet fra forbruger til brandet, og som får forbrugeren til at reagere på markedsføringen.

Anders Bøcher Brandt

Content Marketing

Udviklingen over det sidste årti har betydet, at det digitale univers efterhånden er overalt. Der er to ting, der i høj grad har haft en effekt på virksomheders marketing strategier. Den første er den udvikling inden for teknologien, der gør, at virksomheder nu kan dele informationer via forskellige medier med det formål at ramme en bestemt målgruppe. Den anden er, at flere og flere forbrugere bliver bombarderet med reklamer og andre forstyrrende elementer i løbet af deres liv.

Skab det gode content – udfordringer og muligheder

I dag står mange virksomheder over for udforinger med deres Content Marketing, og det er der flere årsager til. Virksomheder investerer mere og mere i at få deres indhold ud via forskellige medier for at få fat i de ønskede forbrugere. De bruger derfor Content Marketing strategier for at påvirke forbrugernes adfærd. Samtidig er forbrugernes forbrugsvaner blevet utrolig splittede, blandt andet fordi kunderne nu selv kan vælge, hvornår de ønsker at se deres content. Dette giver markedsføringsfolk nogle store udforinger i forhold til at skabe og udvikle meningsfulde relationer med forbrugere.

Imens alle typer af content på skrift, video, lyd osv., bliver væsentligt lettere at skabe og få ud via de mange forskellige kanaler og medier, inklusiv mobiltelefonen, som vi altid er på, så bliver forbrugernes opmærksomhed sværere og sværere at få. Sociale medier giver muligheden for at få indhold ud til et enormt publikum, og her forbedres brugeres oplevelser og det indhold, der spredes over disse platforme konstant.

Men markedsføringsfolk har svært ved at skabe den ønskede relation til deres forbrugere på den bedst mulige måde. Som et resultat af alle disse ændringer kan virksomheder ikke længere regne med, at de blot skal producere deres produkt, og så vil forbrugerne komme. Denne strategi holder ikke i dag, hvis en virksomhed via nettet ønsker at opbygge et behov og et ønske om produktet hos forbrugeren.

Et ordsprog lyder: ”Hvis et træ vælter i skoven, og ingen er i nærheden til at høre det, larmer det så overhovedet?” Markedsføringsfolk skal altså stille sig selv det samme spørgsmål omkring deres content. 

Når en virksomhed udbreder sit content online, skal denne have fokus på at nå ud til den specifikke målgruppe. Det er nødvendigt at investere stort i sin udbredelse af sit content for at finde, opbygge og udvikle den ønskede gruppe af forbrugere.

Produktion og distribution 

Med digital kommunikation er det nu langt billigere for virksomheder at få deres content ud i forhold til de tidligere medier som radio og TV. Hvor virksomheder brugte størstedelen af pengene på at få indholdet ud via radio eller TV og derfor minimalt på produktionen af indholdet, så er det i dag omvendt.

Det er billigt at markedsføre sig på digitale medier, hvorfor virksomhederne i stedet kan bruge deres penge på selve produktionen af indholdet. Virksomhederne kan altså mere effektivt forbindes med forbrugerne, og hvor TV engang var den bedste måde at få kontakt til forbrugerne på, så er digitale medier nu en endnu bedre mulighed. 

At forbinde content til modtagerne

I løbet af det seneste årti har eksperter inden for markedsføring konstant forsøgt, at forbedre markedsføringsfolkenes evne til at identificere en forbruger og få fat i denne ud fra dennes interesser og adfærd. Virksomheder bruger denne viden til at producere endnu bedre content og veje til at komme ud med indholdet på udvikles fortsat, så virksomheder på den rigtige måde kan interagere og aktivere forbrugere fra deres målgruppe. 

Som et resultat af afvisninger fra forbrugere på baggrund af dårlige markedsføringsmetoder og andre påvirkninger inden for markedsføring, er forbrugervenlige formater begyndt at tilbyde forbrugerne bedre oplevelser med markedsføring.

Det sidste, vi mangler at gøre, er at se på, hvordan virksomheder opnår den ultimative forbindelse mellem det rigtige content og netop den forbruger, der glædeligt ønsker at bruge dette. Vi er blevet rigtig gode til at profilere brugerne og forstå deres adfærd og på den måde lede de rigtige steder efter dem. Men vi er fortsat nødt til at blive bedre til at finde strategier for vores markedsføring, som matcher relevant content til behovene for en specifik forbruger.

Markedsføringsfolk skal altså både have fokus på at skabe godt content, og på hvordan de får dette ud på den bedst mulige måde til den helt rigtige forbruger på det helt rigtige tidspunkt. På den måde vil de nå længst med deres markedsføring.